3D MAĞARA FOTOĞRAFI ÇEKMEK ÜZERİNE KİŞİSEL GÖRÜŞLERİM



Çok uzun zamandan beri 3 boyutlu fotoğraf çekmek için hevesli idim. Hele en son geçen yaz, Romenlerin hazırladığı 3 boyutlu mağara fotoğrafları kitabını gördükten sonra, tabiri caizse iyice gaza gelmiştim. Benden önce ve hatta Türkiye’de, böyle bir çalışma görmediğim için rahatlıkla söyleyebiliyorum,mağara içinde 3 boyutlu fotoğraf çalışmasını ilk olarak yapan bizim gruptan (ASPEG) Çağan Çankırılı oldu. Attığı e postadaki fotoğraf ekini açtığımda açıkcası bayağı heyecanlandım. Sabırsızca 3D gözlükleri takıp, Tuluntaş Mağarası’nda çektiği fotoğrafa daldım.

Internet üzerinde yaptığım araştırmalar sonucunda yavaş yavaş 3 boyutlu fotoğraf çekmek konusunda bilgi sahibi olmaya başladım.

Ana Prensip: Dünyayı 3 boyutlu görmemizi sağlayan gözlerimizdir. Gözlerimizin ayrı ayrı gördüğü nesneleri, beynimiz birleştirerek alan derinliğinin algılamasını sağlıyor ve biz baktığımız nesneleri 3 boyutlu görüyoruz. Bu prensibi fotoğraf çekerken kullanıyoruz. İki gözümüzün arasındaki uzaklık kadar aynı kadraj ayarı ile hem soldan hem sağdan çektiğimiz aynı kareyi üst üste getirdiğimizde, ki bunun için 3-4 tane yol vardır, fotoğrafı 3 boyutlu görüyoruz.

Çekilen Fotoğrafları İzleme tekniği:

Burada en fazla izlenen 2 teknikten kısaca bahsetmek istiyorum.

1.Stereografik bakışlı fotoğraf çekmek

Hem sağdan hem soldan çekilen fotoğraflar yanyana konulduktan sonra gözlerimizi şaşı yaparız ve heyyt!!! 3 boyutlu oldu fotoğraf.


2.Anaglyph (Anagılif)

Türkçe karşılığı olmayan bu kelimenin açıklaması: iki çekilen fotoğrafın birbirinin üzerine empoze edilerek ve kırmızı+mavi gözlüklerle bakılan fotoğraf bakma/çekme tekniğidir.



3 Boyutlu Fotoğraf Çekmek İçin Gerekli Malzemeler:

Fotoğraf Makinası

Aynı pozu hem sağ hem de soldan çekebilmek için 2 dijital fotoğraf makinası, hatta bir makine bile yeter.

3 ayak (tripod)

Üçayak kullanırken dikkat etmemiz gereken bir konu, üçayağın başının topuz biçiminde her yöne hareket eden olandan değil de normal başlı olmasıdır.

İki makinanın ağırlığı veya bir makinayı hem sol hem sağdan çekerken ağırlık merkezinin kaymasından dolayı topuz başı sıkıştırmak ve sabit tutmak zor oluyor ve kadraj ayarı bozulabiliyor.


İki fotoğraf makinasını üçayağa takabilmek için gereken yatay mekanizma

Sirkeci’de yaptığım araştırmada 2 tane bulabildim. Bir tanesinin markasını hatırlamıyorum ama yuvarlak silindirik bir mekanizma idi, çok ağır ve çok pahalıydı. Diğeri ise SLİK marka basit bir mekanizma ve fiyatı ise makuldu (50-100 TL arası).

3D bilgisayar programı

Bedava internetten indirebileceğiniz ve çektiğiniz sol/sağ fotoğrafları anagılif formatına sokan program. Aşağıdaki bağlantıdan indirebilirsiniz. Bir iki denemeden sonra kullanması ve öğrenmesi kolay bir program.



3-Boyutlu Mağara Fotoğrafı Çekelim !!!

Öncelikle tek bir makina ile çekim yapıyorsanız kendinize bir sistem kurmalısınız. Ben çektiğim fotoğrafların hepsini sol taraftan çektim. Daha sonra mekanizmada yaklaşık 6-10 cm sağa çekerek ve açısını bozmadan (sağa, sola oynatmadan) ikinci fotoğrafı sağdan çektim.

Evde bilgisayara yüklerken fotoğrafları kendime 3d-sol, 3d-sağ diye dosyalar açtım ve ilk çektiğim her değişik fotoğraf soldan olduğu için, ilkleri 3d-sol dosyasına geri kalanları 3d-sağ dosyasına attım. 3d fotoğraf programında yaptığım son 3d boyutlu fotoğrafları ise 3d-final diye bir dosyada topladım.

  1. Üçayağı oynatmadan çekelim. Normalde mağara da ki fotoğraf çekimlerinde ışık yetersiz olduğu için üçayak kullanmak durumundayız. 3d boyutlu fotoğraf çekerken, her pozdan iki tane çekeceğimiz için ve üçayağın başında monteli yatay mekanizmada sağa sola hareket eden ağır bir makina olduğu ve ağırlık merkezinin sağa veya sola makinayı kaydırmakla değişeceği için, ayağı oynatmamak daha önem arz ediyor.

  1. Mankenler. Her poz iki defa çekileceği için, mankenlerin uzun zaman hareketsiz durmaları gerekmektedir. Buna dikkat edelim.

  1. Mankenlerin yüz ifadesi. Eğer yakın çekim yapıyorsanız, mankenlerin yüz ifadesinin olabildiğince aynı olması lazımdır.

  1. Işık şiddetine dikkat etmek lazım. Normalde günışığında çekim yapsak (parçalı veya çok bulutlu olmadığını varsayıyorum), ışık şiddeti, aynı pozu 2 defa çekerken hemen hemen aynı olacağı için çok bir problem olmamaktadır ama, mağarada ışık şiddetinin aynı pozda iki çekim için aynı olmasına dikkat etmek lazım. Işık şiddetindeki çok büyük fark olmadığı sürece (aynı poz için 2 çekim) problem değildir. Buradaki ışık şiddetini fotoğrafta etkileyen iki etkene dikkat etmek lazımdır. Flaş, karpit lambası ışığı gibi kullanılan ışık kaynaklarının şiddeti ve pozlama süresi. Pozlama süresi dijital makinalarda sorun değildir, makine otomatik olarak her iki çekimde de aynı pozlama süresini vermektedir.

  1. Mağara da 3 boyut hissi verecek şekilde pozlama/mizansen yapmakta fayda vardır. Özellikle farklı uzaklıklardaki oluşumlar ve kişiler, iyi sonuç vermektedir.

  1. Mağara da dar alanlardaki ışık kaynaklarına dikkat etmek lazımdır. Sağa veya sol taraftan yaptığınız çekimlerde duvarlar daha fazla ve parlak çıkabilir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KARANLIĞI FOTOĞRAFLAMAK (YERALTI VE IŞIKLI FOTOĞRAF ÇEKMENİN TARİHÇESİ) Chris Howes

EL ALEM NASIL YAPIYOR, NE YAPIYOR?

ASPEG`IN 10. YILI