Istanbul'da dernekleşme serüveninden ASPEG'e


ASPEG'in 5 yılına girdik. 5 yıldır faaliyette olan bu grubun hikayesini yazmak istedim ama tarihi biraz geriden alarak, ASPEG'i kurmaya iten koşulları anlatmak ve 5 yılda neler yaptığımızı detaylıca yazmak istedim.

Hikayemizin başlangıcı 15 Ekim 2005 tarihinde yapılan Türkiye Mağaracılar Birliği'nin İstanbul'daki toplantısında başladı. En azından benim açımdan. Yıllardır İstanbul'da sadece üniversite kulübü olan BÜMAK'ın varlığının yetersiz olduğunu mutlaka daha fazla dernek ve üniversite kulüplerinin olması gerektiğini düşünüyor ve etrafımdaki insanlarla paylaşıyordum. Zaten dernek kurma fikri BÜMAK'ta mağaracılık yapmış mezun olmuş ve halen BÜMAK'ta mağaracılık yapmakta olan herkes tarafından evrile çevrile konuşuluyordu ama ortada henüz bir şey yoktu. Aslında bende yukarıdaki toplantı tarihine kadar konuşmaktan başka bir şey yapmamıştım. İşte bu toplantıda klasik gene grupların dernekleşmesi gerektiği, federasyon olmamız için ön-şart olduğu konusu açılınca bende söz aldım ve İstanbul'da dernek kurulması konusunda bir fiil çalışacağımı belirttim. Tabii, benim derdim mağaracılığın yayılmasıydı yoksa sırf federasyon kurulsun diye böyle bir dernek kurulumuna ön-ayak olmak değildi.

Bende çalışmalarıma başladım, sanırım MAD'dan ve ASKAD'dan dernek tüzüklerini aldım, birçok insanla bir araya gelip, dernek kuruluşu için yardım, fikir ve destek aldım. Bülent Erdem abimizin "ya ben zaten KAMAD (Küçük Asya Mağara Araştırma Derneği) diye dernek kurmuştum demesi üzerine, bir süre KAMAD olarak kendimizi ifade ettik ve sonunda anladık ki, Bülent Erdem abimiz bize şakayla karışık yalan söylemiş ya da avukatının beceriksizliğine kalmışız. 3 ay devamlı olarak Bülent abi'ye sorduğum "nerede bu KAMAD?" sorularımdan sonra KAMAD adını bıraktık.
KAMAD logo çalışmaları-1

KAMAD logo çalışmaları-2
Bu bahaneyle, şu ya da bu şekilde de olsa insanların bir araya gelme isteğini gördük.Toplantılar organize ettim, edilenlere katıldım ve dernekleşmeden önce grup şeklinde davranalım, bir bakalım bir arada neler yapabileceğiz sonucu çıktıktan sonra mağaracılık yapmak isteyen insanlarla mağaracılık yaptık. Sonunda, Boğaziçi Üniversitesi'nde büyük bir toplantı yaptık, yaklaşık 25 kişi gelmişti. BÜMAK'ın kurucusu Nuzhet Dalfez'de gelmişti. Bu bence doğru yolda olduğumuzun işaretiydi. Kendisi bile derneğe üye olmak istediğini belirtmişti. Maalesef bu toplantıda, derneğin sorunlu olacağının ilk işaretleri de oluşmaya başlamıştı. Derneğin isminde bile anlaşılamamıştı. Bir grup insan BÜMAK'a benzesin, BÜMAK'ta mağaracılık yapıp iş hayatına başlayanlar bu dernekte devam etsin diye "Boğaziçi Uluslararası Mağarası Derneği" yani BUMAD olsun diye ısrar ederken, Nüzhet Dalfez ve benim de aralarında olduğum bir grup insan bu derneğin daha kapsayıcı olmasını diliyordu. Sırf ismini böyle istiyorlar diye, bende çok inat etmedim ismi kabul ettim ama sonuçta farklı nedenlerle bir araya gelmenin ileride problem olacağını birazda dernek kurulsun diye görmezden geldim. Sonuçta hata yaptığımı anlayacaktım.

BUMAD'ın ilk Genel Kurulu

Metin Albukrek ve Ali Yamaç, BUMAD Logosu üzerinde fikirlerini öne sürerken

BUMAD üyeleri

BUMAD 1.Genkur genel görüntü
2007 yılında altında benimde imzam olan BUMAD kuruldu ama problemlerde başladı. Burada problemlerin detayına girmek lüzumsuz ama farklı nedenler ve amaçlarla gelen insanların birbirini ilerletmediğini gördüm. Problemli gidiş sadece benim değil yaklaşık 15 kişiyi etkiliyordu. Sonuçta oturup, konuştuk ve ayrılmaya karar verdik. Bu arada yeni oluşacak grubumuz için isimleri kendi içimizde değerlendiriyorduk. Nihayet ASPEG (Anadolu Speleoloji Grubu) isminde karar kıldık. Grup, dernek gibi hareket edecekti, genel kurulu, yönetim kurulu, denetleme kurulu ve tüzüğü olacaktı. BUMAD'dan istifa ederek, ASPEG grubunu 14 Nisan 2008 tarihinde kurduk. ANÜMAB'dan ayrılan ve BÜMAD'a üye yaptığımız 6-8 genç mağaracı da aramıza katıldı. Bunu mağaracılık yapmak isteyen insanları kucaklamak adına "evet demiştim" ama sonradan burada da hata yaptığımı anladım. Bu kadar kalabalık bir grup, içine girdiği grubun kültürüne adapte olamıyor, hatta kendi edindikleri, gördüklerini veya başka gruplarda göremediklerini bu gruba dayatmaya çalışıyor.

ASPEG'i kurarken amacımız, mağaracılığı yaymak, düzgün yayın çıkartmak, mağaracılığı hem sportif hem de bilimsel olarak ele almak yani kısacası iş üretmekti.
ASPEG, Mağaracılığı tanıtmak için şimdiki yanan Galatasaray Üniversitesinde masa açmıştı.

Birçok öğrenciye tanıtım yapmakla birlikte, üye sayımız çoğalmadı :)

Ali Aytan ve Ali Yamaç ASPEG masasında, Galatasaray Üniversite tanıtım
ASPEG'in ilk büyük projesi, Çevre ve Orman bakanlığı Mağara Koruma Birimi ile yaptığımız "Küre Milli Parkı Mağaraları" projesi oldu. Selim Erdoğan'la 4.Ulusal Speleoloji Sempozyumun'da tanışmıştım. Kendisi "Küre Milli Parkı" ile alakalı projeden bahsedince kendisinden  yeni oluşumumuzu düzenleyene kadar beklemesini rica ettim. Sağ olsun bizi bekledi ve projeyi bize verdi. Bu proje ile oldukça önemli malzeme desteği aldık. ASPEG'in hızla mağara araştırmalarına girişinde bu malzemeyi almamızın büyük payı vardır.

Genel Kurul Sonrası Ali Yamaç'ın evinde yemek
Ali Yamaç ve Ankara'lılar
Yemek yerken
İlk genel kurulumuzu 27 Aralık 2008'de yaptık. Takiben 30 Aralık'ta ilk yönetim kurulumuzu yaptık.



"YÖNETİM KURULU TOPLANTISI
30 ARALIK 2008
  • Başkan seçimi yapıldı, Ender Usuloğlu başkan seçildi, kendisi bu görevden feragat etti ve Ali Aytan’ı aday gösterdi. Ali Aytan, ASPEG yeni Yönetim Kurulu Başkanı seçildi.
  • Üye olmayanların gezi amortismanına % 25 ilave yapılması ve bu konunun Ali Aytan tarafından takip edilmesi kararlaştırıldı.
  • Defterlerin alınması ve tutulması karara bağlandı.
  • Finansman yollarının aranması gerekiyor, bu konu ile ilgili Sarp Ankara’dan ilgilenecek ve Yön. Kur. na mail atacak. Sponsorlarımızın web sitesinde tanıtımı yapılacak.
  • Fatih Büyüktopçu’ya bir cevap yazılacak.
  • Koruma işleri için Ceyhun Uludağ görevlendirilmiştir, Ceyhun kendi ekibini toplayacaktır.
  • Ali Aytan ve Ali Yamaç, mail gruptan çıkartılmasını düşündüklerini liste halinde Yönetim Kurulu’na sunacaklar.
  • E-Bülten’in düzeltilmesi için ekip ve tasarım önerilerinin dikkate alınmasına karar verildi.
  • Avrasya Enstitüsü ile protokol yapılacak.
  • Denetleme Kurulu, hukuken üzerinde olan görevlerin dışında malzemeyi de denetlemeli.
  • WWF teması Ali Yamaç, DHKD teması ise Ender Usuloğlu tarafından yapılacak.
  • Ali Aytan, Özgün Sarısoy ile görüşüp eksik eğitim dökümanlarının tamamlanmasına çalışacak. Eğer eksşkler tamamlanırsa elimizdeki malzeme ile birleştirilerek üyeler için basılacak.
  • Ankara’da Durmuş Yarımpabuç’un ilkyardım eğitimini koordine etmesi kontrol edecek. İstanbul için bu kursu Ali Yamaç koordine edecek.
  • Gezi raporları ve ASPEG haritaları web sayfasında yayınlanacak.
  • Web sitesi Ocak 3. hafta içinde tamamlanmış olacak.
  • Bülent Erdem’in kaynakçası için bir kaynak yaratılmaya çalışılacak, bu konu ile Ali Yamaç ilgilenecek.
  • Polar ve tulum yapımında Fatih Şen’i, Simge Duğa taciz edecek.
  • Küre finansmanının bundan sonraki kısmını Ali Aytan takip edecek.
  • Hasankeyf Projesi ile ilgili olarak Ali Yamaç, Ender Usuloğlu’na bilgi verecek, Ender ATLAS’la görüşecek.
  • Gezi programı Ender Usuloğlu tarafından yapılacak, öneriler Ender’e iletilecek.
  • Metin Albukrek, National Geographic’ten randevu alacak."
Yeni bir nefes ve şevkle 2009 yılına ASPEG hızlı girdi. 1 Ocak 2009'da duvarlardan sarkarak TİT eğitimi ile başladık. Ocak-şubat-mart ayları yoğun bir şekilde her türlü teorik, pratik ve sunum şeklinde eğitimlerle geçti. BUMAD'da "Karst" diye çıkarttığımız dergiyi "Obruk" olarak isimlendirdik ve çıkartmaya başladık. 2 aylık elektronik bültenimizin 4.sayısı 2009'un Şubat sonunda çıkmıştı.

Kuruluşundan yaklaşık bir yıl içinde ASPEG birçok gezi düzenlemiş ve 49 üyesi olmuştu.
Geziler ve Tarihleri:

10-12 Nisan 2008 Yenesu Mağarası
17-19 Mayıs 2008 Yenesu Mağarası
19-21 Mayıs 2008 Kırkgözler Mağarası
7-9 Haziran 2008 Cinlikuyu Mağarası
14-15 Haziran 2008 Akçakoca Koçköy Mağarası
28-30 HAziran 2008 Küre Milli Parkı "Kuzey tarafı"
12-20 Temmuz 2008 Küre Milli Parkı Sümenler Topmeydanı
29 Temmuz 2008 Marmara Adası Keşif Gezisi
6-12 Ağustos 2008 Ilgarini Mağarası
29-30 Ağustos 2008 Küre Milli Parkı Pınarbaşı Ilıca
29-30 Ağustos 2008 Dupnisa Mağarası
26-30 Eylül 2008 Küre Milli Parkı Armutlu Yaylası, Bartın tarafı
5-7 Eylül 2008 Yazören Mağarası
20-21 Eylül 2008 Yazören Mağarası
25-26 Ekim 2008 Hamamboğazı Mağarası
1-3 Kasım 2008 Atak Mağarası, Pınarbaşı
31 Kasım-2 Aralık 2008 Dupnisa Mağarası
1 Aralık 2008 Temirözü Mağarası
14-16 Aralık 2008 Yığılca Gezisi
6-13 Aralık 2008 Atak Mağarası
10-11 Ocak 2009 Cinlikuyu Mağarası
7-8 Şubat 2009 Ayvaini Mağarası
23 Şubat-1 Mart 2009 Insuyu Mağarası
23 Şubat-3 Mart 2009 Hasankeyf Mağaraları
14-15 Mart 2009 Gökgöl-Sofular-Cumayanı Mağaraları
4-6 Nisan 2009 Pınarbaşı Gezisi
20 Nisan 2009 Ayasofya İncelemeleri
23 Nisan 2009 Ayasofya İncelemeleri
23-26 Nisan 2009 Dağlı Kuylucu
4 Mayıs 2009 Ayasofya İncelemeleri
11 Mayıs 2009 Ayasofya İncelemeleri
16-19 Mayıs 2009 Kuşkayası
16-17 Mayıs 2009 Akseki Gezisi
30 Mayıs 2009 Soğucak Mağarası
3 Haziran 2009 Ayasofya İncelemeleri
13-24 Haziran 2009 Armutlu Yaylası

Bu gezilerin sonucunda Türkiye'nin en uzun 9.uncu mağarası olan Yazören mağarası tamamen araştırılmış ve haritalanmıştır. Yazören, kolları ile beraber 3564 m olmuştur. Yine Küre Milli Parkı projesiyle beraber Küre dağlarındaki araştırılan mağara sayısı 40'lardan 80'nin üzerine çıkmış ve Atak mağarası gibi önemli uzunlukta bir mağara literatüre kazandırılmıştır. Atak mağarasının toplam uzunluğu 1365 m olmuştur. Sadece mağaralarda değil aynı zamanda kültürel ve tarihi yapılarda da araştırmalarımız başladı. Ayasofya ve Topkapı tünelleri araştırmaları, Hasankeyf'teki mağaraların araştırılması bizi biz kılan önemli çalışmalardan biridir.

Gönlümüzden geçen ASPEG mağaracılıkla ilgili her türlü etkinliği yapabilmesi temennisi yavaş yavaş gerçekleşiyordu. Bu çalışmaları ATLAS ve NG gibi dergilerde de yayınlamıştık. 2008-2013 yılları arasında çıkan yayınlarımız;

"Küre milli parkı ara rapor 1 (Aralık 2008)
Küre milli parkı ara rapor 2 (Aralık 2009)
Küre milli parkı son rapor (Kasım 2010)
Yazören Mağarası (Yeraltından Sayılar) ATLAS dergisi, Aralık 2008
Obruk’tan Düden’e Yeşilgöz’ün İçinde ATLAS dergisi, Eylül 2009
Mağaralarda Hasankeyf, ATLAS dergisi, Haziran 2009
Ayasofya ve Topkapı, NG dergisi, Mart 2010
Küre’nin Mağaraları, ATLAS dergisi, Haziran 2010
Mağara Koruma Broşürü
DİP sayı 1
Taşeli Platosu Mağara Araştırmaları Raporu 2012
Akseki Mağaraları Araştırma Raporu 2012"

ASPEG'deki üyelerin çok olması ve birçok üyenin aynı tarihlerde farklı geziler yapması, bazılarımızın işin teknik, sportif tarafına ağırlık verip döşeme, kurtarma ve benzeri konularda etkin olabilmemiz için zaman ayırması, grup içinde yavaş yavaş gürültülerin çıkmasına sebep oldu. Bir yönetim kurulunda alınan karara göre o zaman ki eğitim kurulu (ben, Ali Aytan ve Barbaros Acartürk) na AKUT'la kurtarma ile ilgili görüşme ve beraber deneyim kazanmak için sorumluluk verildi. 15 Haziran 2009 tarihinde Ali Aytan'la beraber Nasuh Mahruki ile konuyu konuşup, AKUT'la ilk çalışmalara ağustos ayında başladık. Bu konuda grup içinde bazı insanlara rahatsızlık verdi. Aylar içinde AKUT üyesi insanlar mağaracılıkla tanıştı, karşılıklı eğitimler verdik, aldık fakat rahatsızlıklar bitmedi. Üstüne birde özellikle ANÜMAB'tan ayrılan mağaracıların "Daha fazla bilimsel" çalışmalar yapmak, eğitim alma ve verme isteği ortamı daha da gerdi. Bu arkadaşlara bir türlü mağarada bilimsel çalışmalar ilgili uzmanıyla beraber yapılır kavramını anlatamadık. Açıkçası bilimsel çalışma yapmak isteyen bu arkadaşlarımızın, Kurtini mağarasında çıkışa 100 m kala ölçüm için bize (Ölçümü alan Ender Usuloğlu ve Ceyhun Uludağ) yardım etmeyişleri, bize bu yaklaşımın bilimsel çalışma ile yakından uzaktan alakasının olmadığını gösterdi.

Bu rahatsızlıklar sonunda bir grup insanın ayrılmak istemesi belirgin hale geldi. Ayrılmak isteyen arkadaşların önümüze sundukları önerileri dikkate alarak, ASPEG adına Ali Aytan ve ben yapılmak istenen pazarlığa taraf olduk. Sancılı 1-2 ay sonrasında, devamlı olarak pozitif uyarılarımıza rağmen gitmek isteyen arkadaşlara, en sonunda "gidene kal denmez" felsefesi ile yaklaşarak belli bir protokol çerçevesinde malzemelerin de yaklaşık %60'nı vererek, yollarını ayırdık. Böyle olmasını istemedik ama sanırız herkes için bu şekilde ayrılma iyi oldu. 

Geriye dönüp baktığımda, İstanbul'da bir dernek için çalışacağım dediğimden 3 yıl sonra, 2 dernek ve 1 grup ortaya çıktı. İtişip kakışma ile ortaya çıkacağına, talep fazlalığından (Birçok insanın mağaracılık yapmak istemesi) çıkmış olmasını tercih ederdim ama olmadı.

Bir daha böyle bir pazarlıkla karşılaşmamak, her önüne gelenin "ben gidiyorum bana da malzeme verin" demesini engellemek, Selim Erdoğan'ı da zor durumda bırakmamak için, dernekleşme kararı aldık. Bakanlık'ta çalışan Selim Erdoğan'ı bile "gruplarla çalışma, niye onlarla çalışıyorsun?" diye sıkıştırmışlar zamanında. Ayrıca, dernekleşme kararında, yarın bir gün sponsorluk arama girişimlerimizde dernek olmamın getirdiği avantajları da göz önünde bulundurduk. 

Yoğun çalışmalar sonunda, 15 Nisan 2011 tarihinde 174/189 kütük sıra numarası ile ASPEG dernekleşmiştir. İlk yönetim kurulunda Ali Aytan'ı başkan seçerek faaliyetlerimize devam ettik. 2.yılımızda İlker Gürbüz arkadaşımızı başkan olarak seçtik. 3 yılını grup olarak, 2 yılını yasal dernek olarak geçiren ekibimiz, çalışmalarına hız kesmeden devam ediyor. Dedegöl projesi, Akseki projesi, Taşeli Platosu projesi, radyo dinletileri, belgesel çekimleri, mağara dalışları, Batonea Arkeoloji çalışmalarına katılarak yolumuza devam ediyoruz. Bunlarda detaya girmeyeceğim çünkü yakında DİP dergisinin 2. sayısı çıkacak.

Üye alırken bundan sonra daha dikkatli davranıyoruz. Sırf mağaracılar diye grup halinde insanları içimize almıyoruz çünkü kendi mağaracılık kültürümüzü aşılamak zor oluyor hatta olmuyor. Kendi isteğiyle gelen insanlara her zaman sıcak bakıyoruz çünkü "bilerek ve isteyerek" geliyordur diye düşünüyoruz. Üyelerimizin kendi getirdiği arkadaşları "belli bir sınamadan" geçirdikten sonra üye yapıyoruz.

Amacımız, ASPEG'in mağaracılık felsefesinden ödün vermemektedir. " Önce iş, sonra eğlence", "Mağaracılıkla ilgili herşeyi bir çatı altında yapabilmek", " Mağaracılığı yaymak ve ilgilenen insanları bu çatı altında toplamak", "Yayın yapmak" felsefemizin temel yapı taşlarıdır. 

Daha nice 5'li yıllara.

ASPEG Grup Logosu (2008-2011)



ASPEG Dernek  Logosu (2011)




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KARANLIĞI FOTOĞRAFLAMAK (YERALTI VE IŞIKLI FOTOĞRAF ÇEKMENİN TARİHÇESİ) Chris Howes

EL ALEM NASIL YAPIYOR, NE YAPIYOR?

ASPEG`IN 10. YILI