Mağaracı sayısı neden artmıyor?


Bugün (18.10.2010)  liseli gençlere "mağara ve mağaracılık" konulu coğrafya dersinde 40 dakikalık sunum yaptık, Oana ile birlikte. Sunuma başlamadan evvel, merakımdan bir iki soru sordum, gençler ne kadar alakalı diye. Yaklaşık 80 tane pırıl pırıl genç vardı karşımda hepsi, halleri vakitleri yerinde ailelerden geliyorlardı.
1. Kaç kişiniz doğaya çıkıp kamp yaptı? dedim. Oturup tek tek saymadım ama yaklaşık 10 kişi filandı el kaldıran.
2. Kaç kişi mağaraya girdi? turistik de olabilir  dedim. Yaklaşık 3-4 kişi parmak kaldırdı, bunlardan bir tanesi oğlumdu zaten.
3. Kaç kişi denizde dalış yaptı dedim? Çok parmak bekliyordum. İyi halli ailelerden geldikleri ve güzel yazlık yerlerde tatil yaptıklarını düşünerek ama yine de 3 kişi filandı, bunlardan bir tanesi gene benim oğlandı.
Sunumda mağaracılıkla uğraşanların niye artmadığını 3-4 madde ile kendimce sıraladım. Sanırım artmamasının en büyük sebebi "BİLİNMEMESİ". Bilinmeyen bir şey artmaz artamaz değil mi? ASPEG kurulduğunda beridir en temel prensibi, mağaracılığı yaymak, kendi içine kapanık bir grup olmamak. Geçen yıl Robert Kolej'de gençlere hem mağaracılığı hem de diğer doğada bir takım bilimsel çalışmaları yapabilecekleri bir kamp organize etmeye çalıştık ama olmadı. Neden? çünkü ilgi günden güne giderek azaldı ve o kadar az kişi kaldı ki yapmak anlamsızlaştı..
Şimdi Hisar Eğitim Okulunda mağaraları ve mağaracılığı tanıtma imkanı bulduk ve tabii ki balıklama atladık. Önce tanıtım dedik ve 40 dakikalık sunum yaptık. Mağaralar nasıl oluşur, kireçtaşı nedir? karstik şekiller nelerdir? mağaracılık nedir? gibi temel bazı konulara değindik. Bakalım, bahar'da Dupnisa mağarasına götüreceğiz gençlerimizi. İnşallah (ve mutlaka), Ulus ve Pınarbaşı'ndaki liseli gençlere de bu tanıtım eğitimlerini vereceğiz. 
Kendini ifade etmek, yaptığın işi tanıtmak çok ama çok önemli. Mağaralar konusunda bilgili insanla, bilmeyen insanların arasındaki farkı sanırım anlatmama gerek yok. 
Son 10-15 yılda dernek, kulüp, grup ne dersiniz deyin, kurumlar mağaracılık alanında arttı ama sayıda açıkçası benim beklediğim artışlar olmadı. 
İnternetinde yaygınlaşmasıyla, tanıtım imkanları iyice arttı. Bu imkanları olabildiğince kullanmalıyız ve bıkıp usanmadan yeni insanları mağaracılıkla tanıştırmalıyız. Bir arkadaşımızın dediği gibi mağaracı her çeşit insan olmalı.
Artış olmamasının ikinci bir sebebi olarak, mağaracılığın ekip işi olduğu ve mutlaka ekip olarak çalışmak gerektiğini vurguladım.
En son TMB'de geçen yazışmalardan da gördüğümüz gibi olumlu yönde gelişen çok bir şey yok. Şimdi herkes atlamasın ama ama diye..Tabii ki bir takım pozitif işler yapılıyor ama daha yapıcı ve birleşmiş bir mağaracılık ortamı olsa, bu yapılanların kat be katı yapılırdı. Bu kadar harala gürelenin ortasına yeni mağaracı gelir mi? gelen ne kadar kalır? bilemiyorum.
Kısacası olay maddi değil. Tanıtım ve mağaracılıkla uğraşmak isteyen insanları elde tutmak ve yenilerini katmak.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KARANLIĞI FOTOĞRAFLAMAK (YERALTI VE IŞIKLI FOTOĞRAF ÇEKMENİN TARİHÇESİ) Chris Howes

EL ALEM NASIL YAPIYOR, NE YAPIYOR?

ASPEG`IN 10. YILI