BİR MAĞARA TURİZME AÇILARAK KORUNABİLİR Mİ? KOCAİN ÖRNEĞİ


Normalde Türkiye'de ki örneklere baktığımızda ben dahil hemen hemen herkesin kocaman bir HAYIR diyeceğine şüphem yok. İşte Kocain Mağarası önünde durmuş bunları düşünüyordum. Kocain'in ağzına gelmem araba ile oldu. İlk gittiğimdeki 1 saatlik dağa tırmanışını hatırlamıştım. Göğüs kafesim  derin derin nefes almaktan ve o koca ağzı görmekten şok olmuştum.
Şimdi ise modernitenin getirdiği rahatlıkla, kolayca ulaşabilmenin kayıtsızlığı içinde yine o ağza bakıyordum. O koca giriş bile etraftaki çöplerle kirlenmiş, hafifden nişangaha dönen Kocain'in tabelası bile vardı..Birileri üşenmemiş, ağzına kadar yol açmış. Ehh, bu kadar dirayetle buralara yol açanlar, eminim Kocaini turizme açmak için hızlı davranacaklardır.
Mağaracılık dernekleri arttıkça, bu kadar pahalı bir spor ve bilimle uğraşmak için finansmanı nasıl sağlarız diye bayağı bir kafa yormuştum ve aklıma gelen fikirlerden biri de, illaki  mağaralar turizme açılacaksa ve bunu önleyemiyorsak, bari bunu mağaracılık dernekleri açsın, hem mağara bir şekilde bilenler tarafından açılır ve korunur hem de derneklerin finansman ihtiyacını karşılayacak bir yöntem olur diye düşünmüştüm. Hatta bu düşüncemi ya bir TMB toplantısında gündeme getirmiştim ya da TMB toplantısında kalabalık bir mağaracı topluluğunda dile getirmiştim.
Kocain'e bakarken şöyle düşünmüştüm; ağzına yolun bitiminden bir adam boyu panel + önüne Türkiye'nin ilk Mağarabilim müzesi ve Cafe, içeride belli işaretlenmiş yollar (beton yok, hiçbir şey yok) ve rehberler..Herkesin kafasında kasklar ve akülü pilli fenerler. Sadece belli saatlerde grup halinde gezdirmeler. Vee...mağaranın ağzında ortamı bozmadan ufak klasik müzik konserleri vermek...Haa bu arada rehberler, mağaracılar zaten..
İşte böyle bir hayal içinde (en azından benim için) ciddi ciddi Ali ile Çevre Bakanlığına (Mayıs 2008) başvurduk. Henüz bir cevap gelmedi. Açıkcası bizde pek takip etmedik. Bir iki defa sorduk ama birşey çıkmadı.
Gözümüzün önünde abuk sabuk bir şekilde turizme açılıp sonra içine sıçılıp bırakılacak canım mağarayı bari açılacaksa biz açarak koruyalım ve dernek finansmanı sağlayalım dedik. Kötü mü ettik?
Not: Kocain'in koruma altına alındığını belirtmem herhalde gerekmez. Yine de birileri ısrarla korunan mağaraya yol yapmakta ısrarlı maalesef.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KARANLIĞI FOTOĞRAFLAMAK (YERALTI VE IŞIKLI FOTOĞRAF ÇEKMENİN TARİHÇESİ) Chris Howes

EL ALEM NASIL YAPIYOR, NE YAPIYOR?

ASPEG`IN 10. YILI